Coraz więcej przewoźników umieszcza naczepy na wagonach

Transport w systemie Huckepack coraz bardziej popularny 

Coraz bardziej zakorkowane drogi w Europie znacznie zwiększają koszty transportu. Sposobem przewozu, który jest mniej uciążliwy dla środowiska i niewrażliwy na korki drogowe, jest transport szynowy. Załadowane na specjalne wagony naczepy są przewożone do celu pociągiem. Ten rodzaj transportu drogowo-szynowego określany jest mianem transportu w systemie Huckepack.

Transport w systemie Huckepack wymaga modyfikacji zarówno w naczepach, jak i w wagonach, na których są one przewożone. Standardowe naczepy nie mogą być transportowane koleją, ponieważ nie są przystosowane do pionowego przeładunku. Do tego rodzaju transportu intermodalnego potrzebne są naczepy o wzmocnionej konstrukcji i zmodyfikowanym zawieszeniu pneumatycznym. Muszą one także mieć po bokach punkty zaczepowe. Wagony, na które naczepy są załadowywane, muszą mieć zagłębienia na koła (tzw. „wagony kieszeniowe”). Transport w systemie Huckepack wymaga ponadto odpowiedniego planowania i organizacji – na niektórych szlakach pociągi muszą jechać przez tunele, a nie każdy tunel jest dostatecznie wysoki do przejazdu wagonów z naczepami. Aby zapobiec utknięciu pociągów z naczepami w tunelach, naczepy są oznaczone specjalnym kodem. Umożliwia on stwierdzenie, przez jakie tunele pociąg z tymi naczepami może bezpiecznie przejechać.
Przed zakupem naczepy do systemu Huckepack przewoźnik musi określić, na jakich trasach będzie ona wykorzystywana, oraz uzgodnić z operatorem przewozów intermodalnych, jakie wymogi musi ona spełniać (wysokości i szerokości szlaków kolejowych są wymienione w tak zwanej „przestrzeni bezprofilowej”). Na podstawie tych danych Kraker Trailers może odpowiednio zmodyfikować konstrukcję naczepy i dostarczyć indywidualnie dostosowaną naczepę systemu Huckepack z homologacją typu.

Zalety systemu Huckepack
Przygotowanie dobrze zorganizowanego kombinowanego transportu drogowo-szynowego wymaga zatem solidnego podejścia ze strony przewoźnika. Właściwe wdrożenie tej formy transportu pozwala jednakże na uzyskanie różnorodnych korzyści:

    transport w systemie Huckepack jest przyjazny dla środowiska i może liczyć na dodatkowe wsparcie Unii Europejskiej
    emisja CO2 w porównaniu do zwykłego transportu drogowego jest zdecydowanie niższa. Średnia redukcja emisji CO2 wynosi 60% na każdą tonę przewożonego produktu
    ten sposób transportu jest niezawodny i punktualny – unika się nieoczekiwanych opóźnień z powodu korków drogowych
    koszty mogą zostać z góry dokładnie wyliczone

Rośnie zapotrzebowanie na naczepy Huckepack z ruchomą podłogą
Niedawno Kraker Trailers dostarczył szwajcarskiej firmie Schöni pierwsze 11 naczep z ruchomą podłogą przystosowanych do systemu Huckepack. Dostawę tę poprzedził intensywny okres prac konstrukcyjnych, badawczych oraz uzyskanie homologacji typu. Rezultat doskonale odpowiadał postawionym wymogom. O tym, że ten typ naczep z ruchomą podłogą dowiódł swej przydatności, świadczy otrzymanie nowego zlecenia z firmy Schöni na kolejne 6 tego rodzaju naczep. Zamówienie na dwie naczepy systemu Huckepack zostało także złożone przez niemiecką firmę Dorsam + Nickel, operatora logistycznego świadczącego usługi w zakresie gospodarowania odpadami i recyklingu. Kraker Trailers otrzymał także zapytania z różnych krajów europejskich.